fbpx
Posuđeno

RTV Zenica: Prilozi o aerozagađenju koji su uzdrmali “bosanski Černobil”

RTV Zenica: Prilozi o aerozagađenju koji su uzdrmali “bosanski Černobil” – RTV Zenica posljednih mjesec dana redovno objavljuje kratke video priloge i tekstove o zagađenju zraka od pogona kompanije ArcelorMittal Zenica. U njima mještani Gradišća, Tetova, Donje Gračanice i Ričice govore o životu u neposrednoj blizini industrijske zone, o zdravstvenim problemima, te prašini, odnosno ”sjajnim česticama” s kojima se svakodnevno bore, a koje, prema njihovim izjavama, padaju na zemlju, zidove i hranu i dolaze od pogona. Zbog ovih priloga uposlenici ArcelorMittala jučer su održali mirne proteste, a gradonačelnik Zenice Fuad Kasumović je smijenio Nadzorni odbor RTV Zenica. Predsjednik Sindikata RTV Zenica, Benjamin Mostić, s druge strane, upućuje da su prilozi u kojima se ArcelorMittal optužuje za narušavanje zdravlja i uzrokovanje smrti mještana urađeni neprofesionalno, na osnovu izjava građana i bez izvora koji bi uključivali stručno mišljenje.

Razrješenje Nadzornog odbora i žalbe uposlenika

”Kao legalista i neko ko drži do slobode medija, proteklih dana nisam reagovao, iako je bilo povoda za to, na izvještavanje Javnog preduzeća Radio – televizija Zenica o radu najveće zeničke kompanije i realizaciji projekta Toplana Zenica. Ipak, zbog neprofesionalnog odnosa, ugrožavanja projekta od značaja za lokalnu zajednicu i narušavanja ugleda JP RTV Zenica kod građana Zenice, donio sam odluku o razrješenju dosadašnjeg Nadzornog odbora Javnog preduzeća Radio – televizija Zenica i imenovanju privremenog”, izjava je gradonačelnika Zenice Fuada Kasumovića koja je prekjučer objavljena na oficijelnoj Facebook stranici Uprave Grada Zenica.

Prema riječima portparola Gradske uprave Armina Mujkića ti prilozi su narušili ”situaciju u gradu” i legitimitet RTV preduzeća, te je gradonačelnik odlučio razriješiti Nadzorni odbor koji nije poduzeo ništa da istraži pozadinu ovakvog medijskog izvještavanja. ”On je odlučio da razriješi Nadzorni odbor, da pokaže time da podržava legalne organe. U ovom trenutku je ArcelorMittal Zenica legalna firma … Ukoliko postoji neki eventualni prekršaj, zato su nadlažne federalne instance, Ministarstvo za okoliš. U ovom slučaju Ministarstvo nije reagovalo”, govori Mujkić za Mediacentar.

Dodaje da su se na priloge žalili građani i uposlenici ArcelorMitalla, koji strahuju za svoja radna mjesta, ali da je i čitav projekt Toplane Zenica, koji je u vrijednosti više od stotinu miliona maraka sklopljen između Grada Zenica i ArcelorMittala, došao u pitanje. Prema njegovim riječima, izgradnjom toplane bi se riješio problem grijanja u Zenici i značajno smanjila emisija štetnih čestica. ”Ne smijemo dozvoliti u ovom trenutku da ugrozimo 2000 radnih mjesta … To u svakom slučaju neće promijeniti nikakav rad u javnom preduzeću, ali željeli smo ipak da su ti ljudi u Mittalu svjesni da neko vodi računa šta se dešava”, kaže Mujkić.

Generalni direktor ArcelorMitalla Zenica Biju Nair je reagovao na priloge RTV Zenice dopisom u kojem je naveo da je javni emiter osmislio i na negativan način predstavio kompaniju. ”Očigledno s jasnom namjerom vaše emisije su proširile netačne informacije neprestano sugerirajući da je ova kompanija isključivo ili u velikoj mjeri, odgovorna za bolesti u ovom regionu uključujući i rak”.

Na stranu Mitalla stao je i Sindikat radnika ove kompanije, a jučer su održani i mirni protesti uposlenika. Članovi Sindikata ArcelorMittala na press konferenciji su istaknuli da ”sindikat želi očuvati 2.500 radnih mjesta, jer ono što je očigledno jeste da AMZ zbog učestalih medijskih napada, razmišlja o daljnjim ulaganjima, što može dovesti do neizvjesne budućnosti za sve radnike”. Također su naveli da je kompanija u proteklom periodu uložila milione u ugradnju filtera koji bi omogućili čišći zrak i da na tome neće stati.

Povodom dopisa generalnog direktora ArcelorMittala, oglasio se i Urednički kolegij RTV Zenica, te mu uputio pismo u kojem ga poziva da u televizijskom programu uživo demantuje sve što je RTV Zenica objavila, te da kazni i zaustavi uposlenike svoje kompanije koji putem društvenih mreža ”otvoreno prijete, pozivaju na linč i nanošenje fizičkih povreda novinarima i zaposlenicima RTV Zenica”, a s kojima je, kako navode, već upoznata policija i Ministarstvo unutrašnjih poslova Zeničko-dobojskog kantona.

Naveli su da odbacuju svaki pokušaj miješanja u uređivačku politiku RTV Zenica, ”a pogotovo od rukovodstva jedne privatne kompanije koja godinama zagađuje životnu sredinu i obmanjuje javnost o ugradnji filtera”, te pozvali sve relevantne institucije, organizacije i udruženja da reaguju.

Naglasili su, također, da prilozi o aerozagađanju ”nisu bazirani na špekulacijama, već životnim pričama sa terena, kao i izjavama stručnjaka i predstavnika kantonalnih i federalnih resornih ministarstava.”

Neprofesionalno novinarsko izvještavanje 

Sindikat RTV Zenica, s druge strane, se ipak ograđuje od ovih medijskih priloga. ”Ja predstavljam Sindikat i odgovorno tvrdim da od 24 člana Sindikata niko nije uvučen u problem sa izvještavanjem protiv Mittala i da je Sindikat u startu bio protiv takvog načina izvještavanja”, za Mediacentar govori predsjednik Sindikata RTV Zenica, Benjamin Mostić. Kaže da su prilozi napravljeni neprofesionalno i da je za kvalitetno novinarsko istraživanje potrebo puno više izvora.

”Vrlo je teško napraviti prilog gdje možete optužiti nekog da je kriv za nečiju smrt, bez egzaktnih podataka. Vi u takvim prilozima bi trebali imati više izvora, a ne samo ljude koji su ugroženi … ne mislim da oni nisu ugroženi od Mitalla, ali da bi mogli izvještavati o tome, da bi mogli imati pravu sliku o tome šta se dešava, da li su ljudi zaista oboljeli ili su tu uključeni još neki drugi segmenti mora se imati medicinska struka, morate imati izjave ekologa … Bojim se da su menadžment RTV Zenica i mlada novinarka koja je radila sve te priloge radili vrlo paušalno i ishitreno masu tih priloga gdje nisu provjeravali navode mještana … Ne kažem da te izjave nisu tačne, međutim za ozbiljno bavljenje novinarstvom, za ozbiljno novinarstvo i za ozbiljno obavještenje za ko je kriv za smrt i bolest tih ljudi trebalo je puno opširnije i puno kvalitetnije praviti priloge sa puno više izvora sa raznih strana.’’

Na osnovu pregleda svih dostupnih priloga o zagađenosti zraka koji su u zadnjih mjesec dana objavljeni na Facebook stranici portala RTV Zenica, zenicainfo.ba, evidentno je da je većina priloga rađena na osnovu izjave jednog ili više mještana, te da izostaju stručna mišljenja, statistički podaci, različiti sagovornici i druge strane priče. Ajna Nikontović, mlada novinarka koja je dobila zadatak da radi ove priloge, nije ovlaštena davati izjave bez pisane saglasnosti poslodavca, ali je potvrdila da su sagovornici u prilozima bili i Federalna ministrica okoliša i turizma Edita Đapo, pomoćnik Kantonalnog ministra za poljoprivredu, šumarstvo i vodoprivredu Suljo Kartal, doktor Harun Drljević i Samir Lemeš iz nevladine organizacije Eko forum. Kontaktirala je i ArcelorMittal, gdje su joj odbili dati izjavu. Neki od ovih priloga, ipak, još nisu dostupni online.

O zagađenosti zraka u Zenici su u posljednje vrijeme pisali i drugi mediji poput Žurnalaklix.ba, a jedan prilog je izašao i u septembarskom izdanju magazina Dani. Kako navodi Samir Lemeš, predsjednik Upravnog odbora Eko foruma Zenica, otkako je kompanija ArcelorMittal 2008. godine pokrenula integralnu proizvodnju uočljiv je porast koncentracije S02 i prašine, koji se poklapa s porastom obima proizvodnje, posebno u ljetnom periodu kada nema kućnih ložišta. Kaže da tačnih podataka o tome koliko emisije iz zeničkih metalurških pogona učestvuju u ukupnom zagađenju zraka nema, ali Institut “Kemal Kapetanović” posljednje 2 godine radi na uspostavi registra zagađenja u ZDK, koji bi trebao dati odgovor na to pitanje.

”Pored zvaničnih podataka, građani Zenice i svi oni koji prolaze kroz Zenicu golim okom vide velike količine crvene prašine, a mještani naselja koja se nalaze tik uz fabriku prašinu skupljaju magnetom, jer je ista puna metalnih čestica”, govori. ”Nisu nam poznati motivi TV Zenica koja jeste prethodnih mjesec dana imala intenzivnu kampanju medijskih priloga o zagađenju, ali svakako osuđujemo bilo kakve pritiske od strane organa vlasti ili zagađivača da se medijski izvještaji obustave ili cenzurišu. Kao potpisnica Arhuške konvencije, Bosna i Hercegovina ima obavezu da pitanja zaštite okoliša budu javna i transparentna.”

Borka Rudić iz Udruženja Bh. novinari s druge strane kaže da je ključni problem funkcioniranja RTV Zenica pokušaj Gradske uprave na čelu sa gradonačelnikom da izvrši uticaj na uređivačku politiku i da je trenutna situacija posljedica pristajanja menadžmenta ove radio-televizije na političke pritiske koji traju od trenutke kada je smijenjena bivša direktorica, Dženana Sivac. Bh. novinari su prije mjesec dana izdali saopštenje o političkim uticajima na RTV Zenicu i kršenju prava uposlenika zbog, kako kaže Rudić, nastojanja menadžmenta da odgovori političkim zahtjevima iz uprave Grada. Podsjećamo da su pritisci i miješanje ove Gradske uprave u rad lokalnog emitera počeli 2017. godine kada je gradonačelnik Zenice obustavio uplatu mjesečne tranše ovom preduzeću jer se nije slagao s odlukom tadašnjeg Nadzornog odbora što je na rukovodeću poziciju ponovo izabrao novinarku i urednicu Dženanu Sivac, a o čemu je pisao i Mediacentar.

Ugrožene medijske slobode i politički pritisci

Ovakav odnos prema RTV Zenici omogućen je vlasništvom i načinom imenovanja rukovodećih struktura u mediju. RTV Zenica je u većinskom vlasništvu Grada, dok njegov manji dio od oko trideset posto pripada dioničarima, radnicima koji su ovo pravo stekli prije rata i dijelom se finansira iz gradskog budžeta. U Statutu Grada Zenica je navedeno da gradonačelnik, između ostalog, vrši ”upravljački nadzor nad zakonitošću rada javnih ustanova i preduzeća kojim je osnivač Grad, te im daje upute za rad” (Član 34). Prema izjavama Mujkića, gradonačelnik je prema Statutu zapravo skupština većine preduzeća u gradu i može da imenuje i razrješava nadzorne odbore. Ovo je izrazito problematično s obzirom na moć kojom raspolaže jedna osoba, a naročito kada su u pitanju mediji čiju nezavisnost je neophodno zaštititi od mogućih političkih i finansijskih pritisaka. S obzirom da, prema zakonima o javnim preduzećima i pravilnicima javnih lokalnih medija, nadzorni odbor nadzira rad menadžmenta i direktora, a direktor rad urednika, ne postoje nikakve garancije da se uprava grada, u ovom slučaju u Zenici, neće miješati u uređivačku politiku. Mostić se slaže da ovo nije najbolje rješenje, te da bi bilo mnogo bolje da je Vijeće Grada zapravo Skupština preduzeća (a kako je to slučaj u pojedinim općinama u BiH) jer, kako navodi, 31 osoba može kvalitetnije i razumnije donijeti neko rješenje u odnosu na jednu.

Iz Gradske uprave, ipak, govore da se gradonačelnik nikad nije miješao u uređivačku politiku i da je pokušao da preko direktora RTV Zenica, a ne urednika, ispita novonastalu situaciju. S druge strane iz Nadzornog odbora RTV Zenica za Mediacentar ne žele komentarisati odluku gradonačelnika jer još uvijek nisu dobili zvanično rješenje. Da se Nadzorni odbor RTV Zenica razrješava dužnosti objavljeno je samo na zvaničnoj Facebook stranici Gradske uprava, a da je to i zvanični stav Gradske uprave i gradonačelnika za Mediacentar potvrđuje Mujkić. ”Bit će imenovan novi, privremeni Nadzorni odbor, koji će pokušati djelovati s menadžmentom i aktuelnim direktorom Radio-televizije Zenica da vidimo … koji su razlozi bili emitiranja tih vijesti”, govori Mujkić. Predsjednik Sindikata RTV Zenica s druge strane misli da će biti smijenjen i direktor, Nandino Škrbić, te da će ArcelorMittal tužiti RTV Zenicu zbog priloga i boji da će zbog neprofesionalno urađenog posla RTV Zenica izgubiti na sudu.

I dok se svi međusobno optužuju – mještani i RTV Zenica optužuju ArcelorMittal zbog zagađenosti zraka i narušavanja zdravlja građana, uposlenici ArcelorMittala medije zbog ugrožavanja radnih mjesta, Gradska uprava RTV Zenicu za ugrožavanje projekta Toplane Zenica, a Sindikat RTV Zenica menadžment ove kuće za neprofesionalno izvještavanje – zdravlje stanovnika i medijske slobode u BiH i dalje su ugroženi. Niko ne postavlja pitanje kako je moguće da jedan čovjek ima moć da razriješni nadzorne odbore javnih preduzeća i zašto se ništa ne poduzima da se riješi stanje javnih lokalnih emitera u BiH koji su pod direktnim uticajem lokalnih vlasti.

”To nam govori da mi moramo zaista detaljno preispitati akte, zakonski okvir i funkcioniranje, sistematizaciju radnih mjesta. Preispitati i naći najbolje modele u skladu sa evropskim standardima zaštite javnog interesa u lokalnim javnim medijima, jer to nije samo slučaj u Zenici, to je u većini lokalnih medija, gdje se gradske i kantonalne vlasti … ponašaju kao da su mediji njihovo privatno vlasništvo, vlasništvo političkih partija i ljudi koji trenutno obnašaju funkcije premijera kantona, vlade kantona …”, govori Borka Rudić. Do tada RTV Zenica ostaje samo jedan primjer na koji način politički moćnici utiču na medijske slobode, kakvo je izvještavanje javnih lokalnih medija i kako medijski prilozi, ma koliko god oni neprofesionalni bili, samo podstiču optužbe i rasprave o tome ”ko djeluje na čijoj strani” a ne i na zajedničke akcije i daljne istraga nadležnih institucija, udruženja i samih medija u cilju javnog interesa i zaštite zdravlja građana i medijskih sloboda ove zemlje.

media.ba

Strogo je zabranjeno preuzimanje sadržaja, vijesti, videa ili fotografija bez navođenja izvora i bez dozvole. Vlasnik materijala je UG Zenicablog, osim ako nije navedeno drukčije.

Kontakt sa portalom Zenicablog možete ostvariti:
email: [email protected]
Viber poruke: +387 60 355 8888
Facebook Inbox: https://www.facebook.com/Zenicablog/
Twitter: https://twitter.com/Zenicablog2010

Instalirajte android aplikaciju ZENICABLOG - link na GOOGLE PLAY STORE
i aplikaciju za Apple-IOS operativni sistem