Posuđeno

Novinari kao detektivi u paklu današnjeg svijeta

Novinari kao detektivi u paklu današnjeg svijeta – Istraživačka novinarska priča u novoj televizijskoj seriji Oštri predmeti pretvara se u detektivsku potragu za serijskim ubicom djevojčica.

Razapet između političkih i historijskih previranja, duhovne i materijalne pustoši te konstantnog porasta zločinštva i sve izraženijoj nemoći policije, pakleni svijet današnjice predstavlja idealan prostor za brutalna ubistva koja u najvećoj mjeri ostaju nerazriješena i nekažnjena.

Naravno, tragičnost i surovost cjelokupnog svijeta se posebno održava na manjim, siromašnim mjestima kao što je Balkan čija stvarnost postepeno počinje nalikovati na sadržaj detektivskog filma ili serijala, u kojem je konačna istina primarni narativni cilj koji često biva nedostižan.

Dok u Srbiji traje istraga ubistva Jelene Marjanović, za koje je optužen njen muž Zoran, hrvatska javnost se oporavlja od stravičnog ubistva trudne djevojke Kristine Krupljan koju je David Komšić izbo 88 puta, a još uvijek prepoznaju tragovi guma kamiona Dragana Paravinje, u BiH su trenutno aktuelni slučajevi ubistva Davida Dragičevića i Dženana Memića, koji uključuju i sam državni vrh te pokreću lavinu drugih društvenih anomalija u BiH, kao što su korupcija, nestručnost policije, besperspektivnost mladih…

Tragična tajna obrasla u tamnu mahovinu

Kao istinski istražitelji zločina današnjice izdvojili su se novinari, i jednako kao što Slobodan Vasković “preuzima” istragu smrti mladića Davida Dragičevića tako se i istraživačka novinarska priča Camille Preaker (Amy Adams) u novoj televizijskoj seriji Oštri predmeti (Sharp Objects) pretvara u detektivsku potragu za serijskim ubicom djevojčica.

Nastao prema istoimenom bestelleru Gillian Flyn, ovaj jezoviti, gotički, misteriozni detektivski triler televizijske kuće HBO prati novinarku Camille i njen povratak u rodni gradić Wind Gap u Missouriju, kako bi napisala reportažu o nedavnim brutalnom ubistvu jedne djevojčice i nestankom druge.

Radnja ovoga serijala, kao svojevrsnoj ženskoj verziji atmosferične i mračne detektivske uspješnice Pravi detektiv (True Detective, 2014), smještena je u malo, siromašno, od ostatka svijeta odvojeno mjesto u kojem stravični zločini ne izazivaju potrebnu pažnju medija i policije, te koje po pravilu krije tragičnu tajnu obraslu u tamnu mahovinu i poronjenu u duboke močvare.

Kad novinarska reportaža postane detektivska istraga

Da je tanka linija između istinskog istraživačkog novinarstva i predane detektivske istrage jasno dokazuje upravo serijal Oštri predmeti. Prva epizoda serijala donosi zapravo sve ono što novinarski posao danas podrazumijeva, a koji započinje s nevoljkim preuzimanjem zadatka od urednika, nastavlja odlaskom na “mjesto zločina” i odsjedanjem u trošnom motelu, te izuzetno stresnim i nepredvidljivim istraživanjem koje se odražava i na vlastitu psihu.

Njenim dolaskom u Wind Gap, površna istraga koju vodi detektiv Richard Willis dobija na svojoj progresivnosti i biva oživljena u novinarskim razgovorima sa mještanima koji od prijatelja i poznanika postaju mogući “osumnjičeni” – šutljivi šerif Bill Vickery koji odlučno odbija bilo kakvu saradnju, otac prve žrtve Bob Nash kojeg Camille svome uredniku opiše kao “čudnog”, gradska tračara Jackie O’Neill koja očigledno nešto skriva iza lažnog osmijeha i prividne smirenosti, misteriozni dječak James Capisi koji je posljednji vidio drugu djevojčicu Natalie Keene, njen brat John Keene, te čak i Camilleina neuotična bogata majka Adora koja prednjači u izbjegavanju razgovora o slučaju.

Reportaža kao najživotnija novinarska forma uskoro uzima pod svoje umrtvljenu policijsku istragu, a osjećajna i uporna Camille svojim istraživanjem dolazi do prvih saznanja u vezi sa nestankom Natalie Keene. Naime, ne shvatajući zašto je policija odbacila iskaz dječaka Jamesa, Camille ga pronalazi i kroz razgovor sa njim saznaje da je Natalie odvela “žena u bijelom”. Naravno, tokom istraživanja, slučaj nastavlja da se razvija te se dešava još jedno stravično ubistvo djevojčice što dodatno usložnjava novinarski posao Camille koja postaje istinski detektiv u paklu današnjeg svijeta.

Iako će ona nastaviti svakodnevno izvještavati svoga urednika o svim saznanjima i samom razvijanju priče koja će poput svake reportaže stagnirati, zapadati u banalnost, gubiti na kreativnosti, a zatim naglo dobiti novi smisao, njen konačni cilj u međuvremenu će postati samo pronaći ubicu.

‘Oštri predmeti’ savremenog novinarstva

Serijal koji je osmislila Marti Noxon, a režirao Jean-Marc Vallée detaljno prezentuje značenje pojma savremeno novinarstvo, ali i istovremeno priziva njegove tradicionalne vrijednosti koje u društvu laži, novinara definišu kao posljednjeg borca za istinu. Ipak, taj put do istine kroz svih osam krugova pakla (koliko serijal ima epizoda) podrazumijeva i susret sa mnogobrojnim “oštrim predmetima” koji izazivaju i unutrašnje psihološko, ali i vanjsko, tjelesno krvarenje.

Tako će se Camille tokom prve tri epizode, koliko ih je do sada emitovano, susretati sa mnogobrojnim bolnim, tragičnim, neugodnim, prljavim, tužnim situacijama, te će osim izlazaka u lokalne kafane i skupljanja materijala za priču i spavanja u automobilu, biti primorana i da razgovara sa porodicama nesretnih djevojčica, proganja šerifa i detektiva za izjave, zapisuje ideje i spoznaje u rokovnik tokom sahrane..

Na koncu će prosvjedočiti i pronalasku treće mrtve djevojčice, tijela u fazi raspadanja, s izvađenim zubima i s iskolačenim očima, što direktno podsjeća na aktuelnu bh. stvarnost i fotografije sa obdukcije koje svome blogu objavljuje još jedan novinar. Upravo ovaj prizor koji će zauvijek ostati urezan njeno pamćenje, najjasnije prezentuje beskompromisnost novinarskog poziva u današnjem svijetu, koji zahtijeva pronalaske leševa, dok ubica posmatra iza ugla, a nemoćna izvršna vlast se povlači ispred istine.

Postepeno, Camille koja i sama krije tragičnu prošlost, zapada u bezizlazni krug poistovjećenja sa mladim žrtvama te njena reportaža o ubijenim djevojčicama postaje i priča o njoj samoj, dok se potraga sa ubicom sjedinjuje sa traganjem za demonima vlastite psihe.

Najbolji filmovi o novinarima detektivima

U historiji svjetske kinematografije, novinarima su često dodjeljivane glavne uloge u borbi protiv ovozemaljskog zla, u kojima su oni napuštali svoje redakcije i “oči u oči” se sukobljavali sa okorjelim ubicama, korumpiranim političarima, sveštenicima silovateljima ili samim predsjednikom SAD-a.

Jedan od svakako najvažnijih filmova o novinarima u čijem djelovanju se ispreprepliću književnička kreativnost, detektivska intuicija i tužiteljska upornost jeste Svi predsjednikovi ljudi (All the President’s Men, 1976) Alana J. Pakule o novinarima Washington Posta, Woodwardu i Bernsteinu koji su uprkos nerazumijevanju uredništva, konstantnom otkazivanju svjedoka i sagovornika, bjesomučnim prijetnjama i strahu za karijeru i vlastiti život, uspjeli “izgurati” svoju priču do kraja i raskrinkati aferu “Watergate” i predsjednika Richarda Nixona prisiliti na ostavku.

Za razliku od toga ostvarenja, u filmu Zodiac (2007) Davida Finchera, zasnovanom na istinitoj priči, a kreiranog uz pomoć strukture srednjovjekovnog moraliteta, zločinac, odnosno u ovome slučaju, serijski ubica, na koncu neće biti otkriven, ali će o njegovim zlodjelima prosvjedočiti također dvojica novinara, Paul Avery koji je zadužen za crnu hroniku u “Hronikama” te politički karikaturist Robert Graysmith. Oni će se svojevoljno upustiti u “lov” na zloglasnog serijskog ubicu poznatog kao “Zodiac” koji je ubijao tokom 60-ih godina na području San Francisca. Nakon što policija naposlijetku odustane od potrage, opsesivni Graysmith će jedini slijediti Zodiacove tragove i primati njegova pisma, i nastaviti pokušavati okončati jedan od najmisterioznijih slučajeva zločina u historiji SAD-a.

Još jedno ostvarenje koje je zasnovano na istinitim događajima, a u kojem su novinari glavni protagonisiti jeste Spotlight (2015) Toma McCarthya. Riječ je o jednom od najuspješnijih novinarskih filmova svih vremena, u fokusu čije radnje je tim novinara iz The Boston Globea, koji razotkriva više od 200 slučajeva rasprostranjenog zlostavljanja djece od strane rimokatoličkog sveštenstva.

“Vjerujem da dobro novinarstvo može učiniti naš svijet boljim mjestom”, izjavila je svojevremeno novinarka Christiane Amanpour.

Serijal Oštri predmeti i spomenuti filmovi sa novinarima u detektivskim cipelama i olovkama umjesto pištolja, krajnje uvjerljivo i detaljno prezentuju mijenjanje svijeta u “bolje mjesto”, tragajući za zločincima i štiteći istinu, a istovremeno i sami postajući “bolji” ljudi.

Izvor: Al Jazeera

 
loading...